Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zázračný vejce

Jedna taková univerzální otázka provází dítě jen s nepatrnými obměnami až do dospělosti. Charakterizuje ji úvodní „A už…?“ a může nabývat hned několika významů.

Někdy vyjadřuje upřímné znepokojení: „A už se otáčí na bříško?“ ptá se pediatr a šilhá přitom do tabulek psychomotorického vývoje. Pak tu máme „A už…?“ chlubivé, ba přímo chvástavé: „A už teda chodí? To tady Pepíček v obýváku nacvičuje mazurku!“ Chlubivé „A už…?“ používají nejčastěji matky s malými dětmi, ale rozhodně ne výlučně. Chlubit se můžete také vnoučetem nebo třeba neteří. Některé „A už…?“ může být také vyčítavé: „A už teda chodí na ten nočník?“ táže se babička dítěte, nebo dokonce dobíravé: „Hele Pavlínko, a už máš nějakýho kluka?“ uchechtává se bodrý strýc na rodinné oslavě.

Společným znakem většiny otázek začínajících na „A už…?“ je nezájem tazatele o jejich zodpovězení. Nejvíc znepokojující je totiž ten fakt, že se ve skutečnosti o žádnou otázku ani nejedná! Někdy však tazatel přece jen nezůstane v pasivitě a vezme věc do svých rukou, tak jako moje babička.

Nějakou tu chvíli mezi námi viselo ve vzduchu znepokojené: „A už mluví?“ Tento víkend jsem k ní přijela na návštěvu a ještě mezi dveřmi spiklenecky pomrkávala a šeptala: „Máš u Bóži ty vejce!“ Přiznám se, zaskočila mě. Chvíli jsem váhala, jestli jsem se nepřeslechla, než se do toho vložil i děda, který obvykle předstírá nedoslýchavost: „No samozřejmě, zázračný vejce! První vejce od nový slepice pro toho, kdo ještě nemluví!“ Byla v tom stopa dotčenosti nad mojí neznalostí. Takže jsem se nepřeslechla.

Vyrazila jsem tedy k tetě Bóže. „Poslala mě sem babička pro zázračný vejce,“ šeptala jsem a snažila se zachovat nějaké to dekorum, za to může babička, já nic! To kdyby to byl nakonec doopravdy vtip. Teta však spráskla ruce a zvolala: „No to je dost, dyť já ti je tu suším už dva tejdny!“ Zvědavě jsem nakoukla do krabičky. Nevím, co jsem čekala, vykoukla na mě čtyři úplně obyčejná slepičí vejce. „Hm, tak děkuju, a funguje to?“ zajímala jsem se. Teta se rozesmála: „ To víš že jo! Dostal to velkej Pepík (syn) i malej Pepík (vnuk) a dneska mluvěj voba.“

Jenže jsem se zapomněla zeptat, za jak dlouho se má dostavit kýžený efekt. Večer jsem vejce poslušně připravila na másle a vyčkávala, ale nic se nestalo. Tedy vyjma toho, že dobrá půlka skončila na mém tričku, ale to mě nijak nepřekvapilo. Ráno jsem dřepěla u spícího syna a napjatě ho pozorovala, takže se hned zkraje dne vyděsil a do večera si mě nedůvěřivě prohlížel. Jenže toužebně očekávané zvučné „máma“ stále nikde.

Večer jsme vyrazili demonstrovat na Letnou. Syn byl nadšený, protože pekelnej rámus, to je jeho. Já už méně, většinou své názory vyjadřuji osamotě zpoza počítače. Alespoň jsem téměř zapomněla na ten vaječný zázrak (sen?), který se nějak nekonal. Kdyby mi ho ovšem promptně nepřipomenul telefonát babičky.

„No tak co, už…?“ ozvalo se naléhavě. „Ahoj babi, taky tě zdravím. Cože?“ nechápala jsem. „Ježiš, no co asi. Už mluví?“ zabrblala babička uraženě. Protočila jsem oči v sloup a podívala se směrem k synovi, který zrovna mlátil vařečkou do plyšového morčete. „Ne, fakt nem…“ začala jsem dotčeně a s určitým pocitem zadostiučinění. Jenže zpoza gauče se najednou ozvalo suverénní: „Ha.“ Zaraženě jsem vyčkávala, kam se tohle vyvine. „Ha! Ha – Ba! Ha – n- ba!“ skandoval nadšeně syn a nadále třískal vařečkou do morčete. Ještě chvíli jsem rozpačitě koukala na syna a hlavou se mi honily velmi rozporuplné myšlenky. „Jo, mluví,“ odpověděla jsem konečně babičce: „A myslím babi, že si budeme rozumět!“

Autor: Barbora Balková | neděle 28.7.2019 19:27 | karma článku: 9,25 | přečteno: 293x
  • Další články autora

Barbora Balková

Rodičovská dovolená? Ideální příprava na pandemii!

Roky tvrdého výcviku se vyplatily. Kdo je v dnešní době připravený na současnou situaci lépe než matka na rodičovské dovolené?

13.3.2020 v 20:36 | Karma: 17,08 | Přečteno: 542x | Diskuse| Ona

Barbora Balková

Tak akorát hřejivý vánoční příběh

Jak jsem oproti běžnému předpokladu tu pravou lásku a mezilidské pochopení poznala až díky předvánoční honbě za slevami.

15.12.2019 v 14:08 | Karma: 10,33 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ona

Barbora Balková

Imaginární milenci

Aneb podrobné a kolektivní zamyšlení nad otázkou: „Proč jsem si já nešťastná nevzala Pištu Hufnágla?“

8.12.2019 v 21:57 | Karma: 21,54 | Přečteno: 878x | Diskuse| Ona

Barbora Balková

My se teda taky omlouváme!

Po shlédnutí známého videa, ve kterém se řada žen omlouvá mužům (svým, cizím, všem), jsme se chytily za nos a uvědomily si, že teď je řada i na nás.

17.11.2019 v 16:30 | Karma: 37,63 | Přečteno: 6916x | Diskuse| Ona

Barbora Balková

Matka fúrie

Mnohé z nás díky permanentnímu vyčerpání a náhlému styku s dalšími rodiči objevují netušené hloubky své vlastní agresivity. A co teprve, když se to zkombinuje s národním komplexem.

10.11.2019 v 21:47 | Karma: 21,72 | Přečteno: 897x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1380x
Tak hlavně jsem matka, že. Lovím v paměti, že jsem měla ráda indický filmy, ale teď se jejich stopáž překrývá se separační úzkostí syna. Vždycky jsem ráda jedla, akorát o dost hodnotněji než teď. Jo a taky jsem sportovala a fakt tím nemyslím současný turistický výšlapy do Billy.

Seznam rubrik